Hiphop en fietsen

In mijn huisje woont een echte prinses/ ’s ochtends ligt ze naast me in bed/ en valt het zonlicht even op d’r gezicht/ knijp ik elke keer weer in m’n handje. Je zou niet onmiddellijk verwachten dat het handje van de Jeugd van Tegenwoordig’er (solo als Faberyayo) zo gevoelig zou zijn. Een liedje geschreven voor z’n vriendin, die ook de hoofdrol in het clipje mag spelen. Een Echte lijkt bijna een sprookje, net als de nummers van Gers Pardoel. Hoewel Ik neem je mee en Bagagedrager veelbelovend klinken als titel, kan dat wel eens tegenvallen: ze wil met me shoppen en samen uit eten/ wil naar de bios en wil met me daten/ maar ik wil muziek en geld op de bank/ al m’n fans die wachten al lang. Om van Kraantje Pappie nog maar te zwijgen! Voor wie zich nog steeds afvraagt waar kraan nu eigenlijk is: hij ligt in de hoek in zijn eigen kots. Verder is er ook nog één of andere Extince, met zijn duizelingwekkende woordspelingen in Spraakwater, want je hebt gewoon een Nederlandstalige kater door m’n spraakwater.

De Nederlanders doen het de afgelopen jaren goed met hun Nederhop, dat kun je wel zeggen. Vorig weekend viel de Nederlandse rapper Ali B zelfs in de prijzen op de Gouden Televizier, waar hij de publieksprijs won voor beste televisiepresentator in ‘Ali B op volle toeren’. Een Marokkaanse rapper die populairder is dan Matthijs Van Nieuwkerk! In Ali B’s programma moderniseert hij samen met andere rappers Nederlandse klassiekers als Rosamunde, Pastorale of 32 jaar. Maar ook het omgekeerde gebeurt: de rapnummers krijgen een akoestische versie, en dat levert bij de o-zo-stoere gangsta’s als Kleine Viezerik wel eens traantjes op!

Nu vraag ik me eigenlijk nog één ding af: waarom rappen ze bijna allemaal over hun fiets? Niet alleen de noorderburen, maar ook de Vlamingen. Naast Bagagedrager, is er ook Pakt de velo waarin de groep Halve Neuro verrassend voorbeeldig antwoordt: we willen chillen, zijn allergisch voor de file/ laat die hater maar stressen in den otto/ als ze zouden volgen dan halen wij kyoto. De motieven van YouTube-fenomeen Jérome met zijn Gele fiets zijn iets minder idealistisch: hij wil gewoon cgggrrruisen doogggrrr Deugggrrrle.

Rosamunde is fantastisch! http://www.youtube.com/watch?v=m8OaCmZkh_Y

Gevoelige rappers in DWDD: http://www.youtube.com/watch?v=Qu4GduUriyI

Plaats een reactie